راه روشن

راه روشن

بسم الله
خدایا هدایتم کن زیرا می دانم که گمراهی چه بلای خطرناکی است .
خدایا هدایتم کن که ظلم نکنم زیرا می دانم ظلم چه گناه نابخشودنی است .
خدایا ارشادم کن که بی انصافی نکنم زیرا کسی که انصاف ندارد ، شرف ندارد .
خدایا راهنمایم باش تا حق کسی را ضایع نکنم که بی احترامی به یک انسان همانا کیفر خدای بزرگ است.
خدایا مرا از بلای غرور وخودخواهی نجات ده تا حقایق وجود را ببینم و جمال زیبای تو را مشاهده کنم .
خدایا پستی دنیا و ناپایداری روزگار را همیشه در نظرم جلوه گر ساز تا فریب زرق وبرق عالم خاکی مرا از یاد تو دور نکند .
خدایا من کوچکم ، ضعیفم ، ناچیزم ، پر کاهی در مقابل طوفانها هستم . به من دیده عبرت بین ده تا ناچیزی خود را ببینم و عظمت و جلال ترا براستی بفهمم و بدرستی تسبیح کنم.

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
پیوندها

سوال!؟!

يكشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۰۹ ب.ظ

سلام رفقا ، طاعات قبول.

سوالی داشتم، ممنون میشم جوابم رو بدین

البته به هر صورتی که دوست داشتین، چه طولانی چه کوتاه...

اما ترجیحاٰ، لطف کنین توضیح بدین تا حقیر روشن شم!


و اما سوال:

آیا برای اینکه مکتب امام حسین علیه السلام احیا بشه، ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام ضرورتی داره؟چه ضرورت یا حسنی داره؟

تشکر

یا علی...


پ ن: انشاالله در یک پست جداگانه راجع به علت سوال و ... توضیح میدم، این رو گفتم بابت اینکه اگر به جواب دوستان پاسخ آن چنانی ندادم خدای ناکرده ناراحت نشن چون قصد دارم یک بار به صورت کلی جواب بدم.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۲/۰۵/۱۳
ادب

نظرات  (۱۳)

۱۳ مرداد ۹۲ ، ۲۲:۴۶ سیّدمیلاد موسوی
درود؛
به دیدگاه من هر شخصی می تونه با پژوهش های خویش مکتب امام حسین رو برای خودش احیا کنه و پایبندش باشه، ولی از آنجایی که کشور ما انقلاب اسلامی است، برای این که بتوان جوانان را در خط این انقلاب اسلامی قرار داد، باید برخی ارزش های اسلامی را برای نسل های نو روشن سازند که یکی از آن ها مکتب امام حسین هست. ذکر مصیت های ایشان نیز از می تواند کارساز باشد، ولی مهم تر از آن می تواند هدف، راه وروش و سیره امام حسین باشد، بی گمان امام حسین از این که ما هدفش رو بشناسیم و به دنبالش بریم بیشتر خرسند می شوند تا اینکه بریم قمه بزنیم..!
چکیده: پس به دیدگاه من، برای احیای مکتب ایشان، باید هدف و سیره ایشان را تشخیص دهیم و در آن قدم برداریم و آنرا عملی کنیم.
کامیاب باشید، بدرود.
پاسخ:
سلام
ممنون که تشریف آوردین
و تشکر بابت نظر
اما بهتر میشد اگر راجع به "ذکر مصیبت بیشتر" اشاره میکردی
باز هم ممنون
یا علی
۱۴ مرداد ۹۲ ، ۰۰:۰۵ سوخته دلان
سلام بزرگوار
از نضر من حقیر ما زندگی مون رو مدیون ائمه اطهار هستیم بخصوص امام حسین ع
پس این وظیفه عقلی ماست که مکتب امام حسین را زنده نگه داریم
واین که هر کسی میتونه با یه روشی این مکتب رو زنده نگه داره
یکی با گرفتن هیئت این کار رو انجام میده
یکی هم از طریق رسانه و نشریه
ولی این که ذکر مصیبت چرا؟
اینه که ما اولاً از این ذکر مصیبت پند هایی میگیریم
ثانیاً این که ما متوجه می شیم که چه سختی هایی کشیده تا این دین استوار بماند
و...
و ما اگر این ذکر رو احیا نکنیم این سختی ها یادمان میره و روند زندگی یمان تغییر میکنه
پــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــس:
وظیفه ما احیای ذکر مصیبت است
پاسخ:
سلام
ممنون که تشریف آوردین
با نظرتون خیلی موافقم و زیبا بود
انشاالله در نظر نهایی کامل تر توضیح میدم
یا علی
سلام
سوال سختیه...بایدکارشناسا جواب بدن...
استاد پناهیان میگن اصلا این مجالس سخنرانی بهانه است تا روضه بشنویم..میگن هیچی مثل روضه توی تعالی روح ادم کمک نمیکنه شاید  چون ادم توی روضه خودشو نمی بینه.....شاید اخلاصشم بیشتر باشه برای خودسازی...
در کل نمی دونم!!!
منتظر نظر نهایی شما میمونم...
یا علی
پاسخ:
سلام
ممنون که تشریف آوردین
درسته ذکر مصیبت یه جورایی اصلا پرِ پروازه
...
یا علی
بله ضرورت داره چون مردم باید بدونم امام حسین چ سختی ها و مصیبت هایی رو ب جون خرید تا دین اسلام حفظ بشه واینکه ما باید در راه دین خدا حتی از عزیزترین کسای خودمون هم باید بگذریم...
و بدونیم دین خدا مهمترین چیزه 
یا علی
پاسخ:
سلام
ممنون که تشریف آوردین و به سوال پاسخ دادین
احسنت
پاسخ:
سلام حاجی
شما کلا تو کاره احسنتی !
:دی
یا علی
۱۴ مرداد ۹۲ ، ۰۹:۳۸ حمید عابدینی
ذکر مصیبت دستورى است که ائمه‏ اطهار (علیهم‏السلام) به ما داده‏اند و این دستور، فلسفه‏اى دارد و آن این است که هر مکتبى، اگر چاشنىِ عاطفه‏ نداشته باشد و صرفاً مکتب و فلسفه و فکر باشد، آن‏قدرها در روح‏ها نفوذ نداشته و شانس بقا ندارد؛ ولى اگر مکتبى چاشنى پُرى از عاطفه داشته باشد، همین عاطفه، به آن‏ حرارت‏ مى‏دهد. معنا و فلسفه یک مکتب، آن مکتب را روشن مى‏کند؛ به آن مکتب، منطق مى‏دهد؛ آن مکتب را منطقى مى‏کند. بى‏شک، مکتب امام ‏حسین (ع) منطق و فلسفه دارد، درس دارد و باید آموخت؛ اما اگر دائماً این مکتب را صرفاً به‏ صورت مکتبى فکرى بازگو کنیم، حرارت و جوشش آن گرفته مى ‏شود و اساساً، کهنه مى‏نماید.
پاسخ:
سلام
ممنون که تشریف آوردین
واقعا جای تبریک داره پاسختون
انشاالله بعدا دلیلش رو میگم
یا علی

سلام.وبتون جالب.اما جواب سوال؟1:(ایجاد پیوند وانس با اهل بیت .)اگه ما بخواهیم با شخصیتی آشنا بشیم و از وجودش بهره مند بشیم اولین مرحله شناخت.پس ذکر کردن مهم.اوج شناخت منجر به اشک برای اهل بیت میشه.اشکی که از شناخت باشه ارزشمند.شنیدین مراجع میگن گریه ی با معرفت برای حسین (ع) باعث کمال میشه؟  2:(یاری رساندن به اهل بیت)وقتی با ذکر مصیبت ها شناخت ایجاد شد ,در این مرحله یاری کردن به اهل بیت آغاز میشه.درک کردن هدف اونها و احساس کردن وظیفه در مقابل اون هدف.یاری یعنی مطابقت دادن هدفت با هدفی که اهل بیت داشتند.یاری کردن به مردم مظلوم فلسطین یا سوریه یکی از ابعاد یاری به اهل بیت. یکی دیگه از ابعاد یاری کردن اینه که با ذکر مصایب همه رو آگاه میکنی که چقدر اوج عظمت والاست.اگه چیزی مهم نباشه که همه در موردش حرف نمیزنند.اون وقت که این جمله معنا پیدا میکه که این حسین کیست که عالم همه دیوانه ی اویند.وقتی دیگران رو آگاه میکنی دیگران هم به مانند تو بر می خیزند .اون وقت که یاری کردن صدق میکنه.خشنودی اهل بیت و قدم گذاشتن در راه اونها.آیا این بزرگترین یاری محسوب نمیشه؟3:به دست آوردن فضیلتهایی که در اثر ایجاد اشک بر آنها کسب می کنیم.ما برای پایداری در این هدف به اونها نیازمندیم مثل:گریه برحسین باعث توجه به اونها  و لطف ویژه اونها نسبت به ما میشه.یا در روایات اومده حکم  (سفینه نجاة )رو داره,کمک کننده است.حالا کاری به ثواب اخرویش نداریم که بسیار زیاد......................دلایلش زیاد .فکر کنم همین مقدار برای شما کافی باشه.

در ضمن به ما هم افتخار بدین.

پاسخ:
سلام
ممنون که تشریف‌ آوردین
پاسخی که دادین خیلی خیلی کامل بود
تشکر
۱۴ مرداد ۹۲ ، ۱۱:۵۵ طلبه امروزی

سلام

با مطلب " تحلیل ماجرای فدک " بروز هستم . بحثی تاریخی و عقلی در زمینه فدک . فدک زمینی بود که پیامبر به حضرت زهرا س بخشید و خلیفه دوم آن را غصب کرد .

پاسخ:
سلام
الان شما داری جواب سوال رو میدی دیگه!
:)
تنها دلخوشی ما روضه و هیئته
ایشالله با اشک چشم واسه فرج دعا کنیم
و همون اشک ها روز قیامت شفاعت ما رو بکنن...


یا حسین(ع)

ــــــــــــــــــــــــــ

دل دمادم می زند . . .

 

پاسخ:
سلام
ممنون که اومدی
یا علی
با سلام خدمت شما دوست گرامی
وبلاگ خوبی دارید 
براتون آرزوی موفقیت می کنم

و اما جوب سوال:
سوگواری و عزاداری برای شهادت حضرت اباعبدالله (ع) و یارانش آن قدر روشن است که نیاز به گفتن ندارد. شهادت امام حسین (ع)و یارانش و اسارت و دربدری اهل بیتش به قدری جان سوز و جان گداز بود که تاکنون در جهان اسلام بلکه در تاریخ بشر چنین مصیبت و بلیه ای رخ نداده است . او را به جرم این که از دین خارج شده و علیه خلیفه وقت یزید قیام کرده، در کنار شریعه فرات با لب تشنه سر بریدند . اسب بر پیکر مبارکش تازاندند . بعد از شهادت حضرت زن و فرزنش را به اسارت برده , بدترین هتّاکی ها و زخم زبان ها را به آن ها زدند . در مسیر راه به هر شهر و دیاری که می رسیدند ، مردم با پوشیدن لباس نو و رقص و پای کوبی از آن ها استقبال می کردند و می گفتند این ها خارجی اند و مستحق عذاب !
بهترین و عاقلانه ترین روش مبارزه با مخالفان اهل بیت و اسلام و خنثی کردن تلاش بی وقفه چندین ساله آن ها و زنده کردن نام علی و حسین و اهل البیت و شرح جنایت ها و خیانت هایی که بر آن ها صورت گرفت
آیا روشی بهتر از تشکیل مجالس و اقامه عزا برای علی و فاطمه و حسین (ع)وجود دارد؟!
در اهمیت عزای امام حسین (ع) احادیث فراوان نقل شده، از جمله این حدیث که از حضرت رضا (ع) نقل شده است :
محرم ماهى بود که اهل جاهلیت نبرد را در آن حرام مى‏دانستند، ولی بعد از آن خون ما را در آن حلال شمردند . حرمت ما را هتک کردند . فرزندان و زنان ما را اسیر کردند . آتش به خیمه‏هاى ما زدند . آنچه از وسائل در آن بود چپاول کردند . در امر ما رعایتى به خاطر رسول خدا نکردند. روز شهادت حسین (ع) چشم ما را فراوان گریاندند . اشک ما را روان ساخت . عزیز ما را در زمین کربلا خوار کردند . گرفتارى و بلا به ما دچار ساختند. از این رو تا روز قیامت بر مانند حسین باید گریست. این گریه گناهان بزرگ را بریزد. پدرم را روشی بود که چون محرم می شد خنده نداشت . اندوه بر او غالب بود تا روز دهم محرم. روز دهم روز مصیبت و حزن و گریه‏اش بود . می فرمود در این روز حسین کشته شد .
سایر امامان برای بیان حقّانیّت اهل بیت ، از بیان مظلومیت علی و شهادت جانگداز حضرت امام حسین (ع) استفاده می کردند. گاهی خود ذکر مصیبت می نمودند . به یاران و اصحاب خویش سفارش اکید دراقامه عزا می کردند .به شعرا و مدّاحان اهل البیت به خصوص مداحان امام علی و فاطمه اطهر و امام حسین جایزه و انعام می بخشیدند. این ها همه پاسخ چرایی عزاداری برای امام حسین است .
پاسخ:
سلام
ممنون که تشریف آوردین
واقعا ممنون بابت این حدیث بسیار زیبا.
۱۷ مرداد ۹۲ ، ۱۴:۴۳ خزان العلم
من اگه کسی که شیعه هست و مبانی شیعه رو قبول داره یه روز این سوالو ازم بپرسه میگم که این ابزاری که ائمه برای ما قرار دادند به نام عاشورا برای رسیدن به هدف مورد نظر . در کاتالوگ دستگاه مذکور طریقه ی استفاده ازشو نوشته. یکی از روش هاش ذکر مصیبته

سلام

اینکه الان میبینیم نام مکتب اهل بیت(ع) و سیره شون رو میشنویم و میخوانیم از همین ذکر مصائبی است که سینه به سینه و کتاب به کتاب چرخیده تا الان که ما نام و سیره شون رو الان میخوانیم و میشنویم.
امام راحل فرمودند: محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته.
این جمله کوتاه دارای معانی و مفهوم بسیار است که با کمی تامل میشه خیلی چیز ها رو دریافت

با سلام

بنده فقط به دوستان توصیه میکنم برا تحقیق و فلسفه چرایی ذکر مصیبت به کتاب ارزشمند اذرخشی در کربلا(علامه مصبح یزدی) که حضرت اقا نیز سفارش فرمودن مرجعه بشه و به رفقا و دئستان معرففی کنن

پاسخ:
سلام گناهکار
تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی