راه روشن

راه روشن

بسم الله
خدایا هدایتم کن زیرا می دانم که گمراهی چه بلای خطرناکی است .
خدایا هدایتم کن که ظلم نکنم زیرا می دانم ظلم چه گناه نابخشودنی است .
خدایا ارشادم کن که بی انصافی نکنم زیرا کسی که انصاف ندارد ، شرف ندارد .
خدایا راهنمایم باش تا حق کسی را ضایع نکنم که بی احترامی به یک انسان همانا کیفر خدای بزرگ است.
خدایا مرا از بلای غرور وخودخواهی نجات ده تا حقایق وجود را ببینم و جمال زیبای تو را مشاهده کنم .
خدایا پستی دنیا و ناپایداری روزگار را همیشه در نظرم جلوه گر ساز تا فریب زرق وبرق عالم خاکی مرا از یاد تو دور نکند .
خدایا من کوچکم ، ضعیفم ، ناچیزم ، پر کاهی در مقابل طوفانها هستم . به من دیده عبرت بین ده تا ناچیزی خود را ببینم و عظمت و جلال ترا براستی بفهمم و بدرستی تسبیح کنم.

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
پیوندها

پاسخ به شبهه راجع به ذکر مصیبت

سه شنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۲، ۰۲:۳۶ ق.ظ

جوانی از من پرسید آیا این کار ضرورتی یا حسنی دارد یا نه؟

اگر بناست مکتب امام حسین علیه السلام احیا شود، آیا ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام هم ضرورتی دارد؟


گفتم بله، دستوری است که ائمه اطهار به ما داده اند و این دستور فلسفه ای دارد و آن اینکه هر مکتبی اگر چاشنی ای از عاطفه نداشته باشد و صرفا مکتب و فلسفه و فکر باشد، آنقدر ها در روح ها نفوذ ندارد و شانس بقا ندارد، ولی اگر یک مکتب چاشنی ای از عاطفه داشته باشد، این عاطفه به آن حرارت می دهد. معنا و فلسفه یک مکتب، آن مکتب را روشن می کند، به آن مکتب منطق می دهد، آن مکتب را منطقی می کند. بدون شک مکتب امام حسین علیه السلام منطق و فلسفه دارد، درس است و باید آموخت اما اگر ما دائما این مکتب را صرفا به صورت یک مکتب فکری بازگو کنیم حرارت و جوشَش گرفته می شود و اساسا کهنه می گردد. این، بسیار نظر بزرگ و عمیقانه ای بوده است، یک دور اندیشی فوق العاده عجیب و معصومانه ای بوده است که گفته اند برای همیشه این چاشنی را از دست ندهید؛ چاشنی عاطفه، ذکر مصیبت حسین ابن علی علیه السلام یا امیر المومنین یا امام حسن علیه اسلام یا ائمه دیگر و یا حضرت زهرا سلام الله علیها. این چاشنی عاطفه را ما، حفظ و نگهداری کنیم.

و در ادامه فرموده اند:

«ما زالت بعد ابیها معصبة الراس،ناحلة الجسم،باکیة العین،منهدة الرکن ».زهرا را بعد از پدر ندیدند که هیچ وقت عصابه ای را که به سر بسته بود از سر باز کند.روز به روز زهرا لاغرتر و ناتوانتر می شد.بعد از پدر همیشه زهرا را با چشمی گریان دیدند.«منهدة الرکن »این جمله معنی عجیبی دارد.«رکن »یعنی پایه،مثل یک ساختمان که پایه هایی دارد و روی آن پایه ها ایستاده است.از نظر جسمانی،پا و ستون فقرات رکن انسان است،یعنی انسان که می ایستد روی این بنای استخوانی می ایستد.گاهی از نظر جسمی،این رکن خراب می شود،مثل کسی که فرض کنید پاهایش را بریده باشند یا ستون فقراتش درهم شکسته باشد.ولی گاهی انسان از نظر روحی آنچنان درهم کوبیده می شود که گویی آن پایه های روحی که روی آن ایستاده است خراب شده است.زهرا را بعد از پدر اینچنین توصیف کرده اند.زهرا و پیغمبر عاشقانه یکدیگر را دوست می دارند.به فرزندانش امام حسن و امام حسین که نگاه می کند،بی اختیار می گرید،می گوید:فرزندان من!کجا رفت آن پدر مهربان شما که شما را به دوش می گرفت،شما را به دامن می گذاشت و دست نوازش به سر شما می کشید؟



پ ن1: پاسخ به شبهه از زبان شهید دکتر مرتضی مطهری کتابِ سیری در سیره نبوی

پ ن2: ممنون از همه دوستانی که جواب دادن و جواب هاشون به نوعی درست بود اما دوستمون حمید عابدینی یه جورایی خود جواب شهید رو گفتن، چون خودم به تازگی به این جواب کامل رسیدم گفتم به دوستانم بگم تا اگر در شرایطی گیر کردن در جواب به این سوال انشالله پاسخگو باشن

پ ن2: یاد جهادی به خیر دعا کنین دوباره قسمتمون بشه

پ ن3: امیدوارم این روضه حضرت زهرا سبب برکت این روزهای ناخوشم شود، انشاالله.../

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۵/۱۵
ادب

نظرات  (۳)

خیلی جواب قانع کننده ای بود...
حالا صدبار برامون از ولایت مداری و مطیع بودن بگن...یکیشون اندازه ی مطیع بودن عباس"علیه السلام" پیش سرورش اثر نداره...
یا علی
۱۵ مرداد ۹۲ ، ۱۹:۲۵ مصطفی طالبیـ
مفید بود داداش...

   یا علی
پاسخ:
خوشحالم...
۲۰ مرداد ۹۲ ، ۰۷:۱۶ یعقوب کربلا

سلام
با یک مطلب در مورد
سینما در خدمت هستم..
منتظر نظرتان...


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی